Familiebezoek :D - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Christine Kuipers - WaarBenJij.nu Familiebezoek :D - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Christine Kuipers - WaarBenJij.nu

Familiebezoek :D

Door: Christine Kuipers

Blijf op de hoogte en volg Christine

02 November 2015 | Noorwegen, Stavanger

Heee allemaal!! Daar ben ik weer vanuit het donkere Oslo :)

Er is al weer veel gebeurd sinds de laatste keer dat ik geschreven heb! Bijna twee weken geleden kreeg ik mijn familie op bezoek! Mem, Bouke, Eric en Jeanine zijn langsgekomen bij mij in Oslo! Zaterdags kwamen ze aan, het was zo super om ze weer te zien, maar ook heel apart om ze te verwelkomen in ‘jouw’ wereld in Oslo. Ze hadden een airbnb geboekt hier in Oslo, hier heb ik ook de hele week bij ze geslapen, super gezellig! Het aller leukste was natuurlijk dat ze allemaal eten voor me hadden meegenomen :P Pepernoten kunnen natuurlijk niet ontbreken rond de sinterklaastijd en ook de Berenburg begon ik aardig te missen.. En zo kan ik mijn vriendinnen hier ook even wat van de Nederlandse en Friese cultuur laten proeven :)

Ik heb ze het mooie meer bij mijn huis laten zien, mijn kamer natuurlijk en de andere hotspots in Oslo. Ik moest tussendoor ook nog een keer naar school toe, dus toen moesten ze zich zelf even vermaken. Omdat je Oslo na een paar dagen wel hebt bekeken, en ze bijna een week bleven, hebben we donderdags nog een auto gehuurd! We zijn naar Hamar geweest, daar staat een hele grote ijshal, net zoals Thialf in Heerenveen, waar in 1994 de olympische spelen zijn gehouden! Het wordt ook wel het ‘Vikingschip’ genoemd, omdat het dak een omgekeerd Vikingschip is. Jaja, typisch Noors :P
Vervolgens zijn we naar Lillehammer geweest, waar officieel in 1994 de hele olympische spelen is gehouden. Dit was een erg leuk stadje, met letterlijk als hoogtepunt de skijump! Super mooi!
Het landschap onderweg was ook erg mooi, we hebben geen snelweg genomen, maar mooi de ‘binnendoor’ weggetjes. We hebben welgeteld wel 1000 boerderijen gezien, tsja, Eric en Bouke moesten natuurlijk even wat van de Noorse boeren zien, haha.

Dorien en Allison hebben mijn familie ook nog ontmoet, super leuk was dat. Jeanine heeft zo hard gelachen om Allison en mij, omdat wij steeds Engels aan het praten waren. Hier snapte ze natuurlijk niks van :P We hebben EINDELIJK weer eens vlees gegeten toen ze bij ons kwamen eten, want ja, vlees is hier zo duur dat we praktisch vegetariërs zijn geworden, helaas.. Ik zal blij zijn als ik straks weer thuis ben, haha :P
Het was super leuk om iedereen weer te zien, ik heb in een week nog nooit zoveel kusjes en knuffels van Jeanine gehad als nu, zoo schattig! :) Toen ze weer weg waren was het wel weer even wennen, heel apart dat je dan opeens weer alleen bent. Maar het was super dat ze even konden zien waar ik woon!

Het weekend nadat mijn familie hier was moest ik een essay inleveren als eindopdracht voor mijn 2e vak. Dit was niet zo moeilijk eigenlijk, we moesten 10 pagina’s schrijven, nouja vergeleken met Nederland stelt dat natuurlijk niks voor. Dus in 2 dagen was ik daar wel klaar mee en was het 2e vak alweer afgerond. Het 3e en laatste vak is nu begonnen, deze is 1 december alweer afgelopen, dus het gaat nu erg snel!! Voor dit vak zijn we vandaag naar een Kindergarten geweest, de allergrootste van Europa! Erg interessant was het, want de meeste kinderen in Oslo gaan al vanaf 2 jaar naar de Kindergarten (in NL is dit de kinderopvang). In Nederland zijn hier al veel debatten over of dit nou wel of niet goed is voor de ontwikkeling van het kind, maar de Noren doen er heel makkelijk over. Vanaf 2 jaar gaat het kind gewoon 5 dagen per week naar de opvang. Dit is goed voor de ontwikkeling van het kind zeggen zij, omdat het kind hier de taal goed leert en er ook socialer van wordt. In Noorwegen is het ook veel goedkoper om naar de Kinderopvang te gaan, want de staat betaalt de helft van de opvang.. Veel betaalbaarder dan in Nederland! In de praktijk werkt het ook allemaal heel anders dan in Nederland, voor mij kwam het wat over als een soort speelparadijs. De kinderen kunnen in principe alles doen wat ze willen, maar moeten zich wel aan een bepaald stramien houden. De kinderen spelen gemiddeld wel 4 uren buiten, terwijl kinderen in Nederland op school veel minder buiten spelen. Ook gaan ze gewoon in weer en wind naar buiten, terwijl wij in Nederland soms al piepen als het regent. Elk kind heeft hier kleren voor alle weersomstandigheden, en dus ook een regenpak en skipak voor als het regent of er sneeuw ligt. 1 dag per week gaan ze de hele dag de natuur in, en JAAA, ook als het regent, stormt of sneeuwt, want daar kun je je tegen kleden, is het motto van de Noren. Tsja, wat heb je daar als Nederlander dan nog tegenin te brengen..
Wat opviel was dat de kinderen (bijna) alles mogen. Er waren kinderen die gewoon op de tafel liepen of wegliepen uit de klas, wij verbaasden ons daarover, want in Nederland zouden ze allang een berisping hebben gekregen. Neee, in Noorwegen kan dit allemaal. Ze vinden namelijk op de Kindergarten dat je kinderen meer hun gang moet laten gaan, want ze ontwikkelen zich vanzelf wel in de juiste manier. Ook volwassenen moeten niet hoger staan dan de kinderen, maar worden meer als gelijken gezien en moeten gewoon met de kinderen meespelen.
Het allermooiste was nog wel dat ze hier in de winter een ijsbaan op het schoolplein hebben en een sneeuwbaan maken, waar kinderen op kunnen leren ‘crosscountryskiën’. Ook hadden ze een zwembad in de school met allemaal mooie lichtjes en douchekoppen waar kinderen met water kunnen spelen. Al met al kun je wel begrijpen dat ik mijn ogen heb uitgekeken. Dit was net een apenkooi waar kinderen heerlijk kunnen spelen. Kinderen kunnen ook op school ontbijten, maar kunnen ook thuis ontbijten, het is zeg maar een inloop-uur waar ouders hun kind naar school kunnen brengen. Ik kan me nog heel goed herinneren van mijn basisschooltijd dat alle kinderen lunch mee naar school hadden, net als in Oslo, maar ook een koekje, pakje drinken of wat anders lekkers. Dit mag in deze Kindergarten niet. In Noorwegen hebben ze een soort voorschrift wat kinderen mee naar school moeten hebben. Dit is een broodbakje met een boterham, groente, fruit of yoghurt. Koekjes, snoepjes, of alle andere dingen waar suiker in zit is eigenlijk verboden. Elk kind moet gezond eten en ook ongeveer hetzelfde eten, want iedereen is gelijk.
Nou denk ik eerlijk gezegd dat al dit bovenstaande in Nederland nooit zou kunnen werken.. Wat zou er een ophef komen als dit in Nederland zou worden ingevoerd. Er was namelijk ook een Nederlandse moeder die haar kind naar deze Noorse Kindergarten bracht, en het BELACHELIJK vond dat haar kind in de stromende regen naar buiten moest om te spelen, haha daar begint de ellende al..
Wat wel interessant is om te weten is dat alle kinderen met een handicap worden geïntegreerd in de Kindergarten, maar ook in het andere reguliere onderwijs. Er was een kindje op de Kindergarten met het Angelmansyndroom, dit is een syndroom waarbij het kind een verstandelijke en lichamelijke achterstand heeft. Dit kindje werd gewoon geïntegreerd bij de andere kinderen, maar kreeg wel extra en speciale begeleiding. Erg interessant.. Dus stel je voor dat Jeanine in Noorwegen zou zijn geboren, zou ze ook gewoon bij de ‘normale’ kinderen op school hadden gezeten. Voor zover de Noorse gelijkheid!

Vorige keer had ik vertelt dat de Noren nogal sportief zijn. Om nog een leuk dingetje te vertellen: ouders zijn hier gewoon aan het hardlopen achter de kinderwagen, haha zie je het al voor je? Nou genoeg gefilosofeerd over mijn ondervindingen van Noorwegen..

Afgelopen weekend heb ik erg veel leuke feestjes gehad. Elke donderdag gaan we op stap, want we hebben een erg leuke kroeg ontdekt! Vrijdag en zaterdag heb ik nog Halloweenparty's gehad, was ook erg gezellig. Volgende week komen Tanja, Nynke en Machteld langs!! Super gezellig! Daarna zal de tijd wel erg snel gaan.. Tot snel!!

  • 02 November 2015 - 21:13

    Mem:

    Heey Christine,

    Wat hast een mooi ferhaal en skitterende!!!!! foto's. Sels makke???
    Wy ha al wer sin om te kommen.

    Groetjes en een hiele dikke tût fan mem

  • 03 November 2015 - 10:17

    Christine:

    Bedankt mem :) Haha jazeker, ik ha in hele goeie privéfotograaf! Se komt út Aldegea leau ik!

    Dikke tút

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christine

Actief sinds 08 Aug. 2015
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 7206

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2015 - 31 Januari 2016

Studeren en reizen in Noorwegen :)

Landen bezocht: